"Kiedy ulepszysz teraźniejszość,

wszystko co po niej nastąpi

również stanie się lepsze. "


Paulo Coelho



sobota, 8 listopada 2008

Alkoholowe osobowości

"Brytyjskie ministerstwo zdrowia zidentyfikowało dziewięć typów osobowości ludzi nadużywających alkoholu
Są one zagrożone niewydolnością wątroby i innymi związanymi z piciem chorobami, a ich leczenie kosztuje NHS około 2,7 miliarda funtów rocznie.

Naukowcy zbadali społeczne i psychologiczne charakterystyki osób z problemem alkoholowym w celu stworzenia bardziej skutecznych kampanii zachęcających do umiaru w piciu.

Odkryli oni, że ludzie, którzy regularnie przekraczają co najmniej dwukrotnie tygodniowy limit 35 jednostek alkoholu dla kobiet i 50 dla mężczyzn należą do różnych kategorii, od pijących w domu osób ze skłonnościami do depresji po macho spędzających niemal każdy wieczór w pubie.

Ministerstwo zapowiada, że wykorzysta techniki marketingu społecznego, by trafić z przesłaniem swojej akcji do wszystkich tych typów osobowości.

Rzecznik resortu mówi: – To będzie trudne zadanie. Badania wskazują na liczne pozytywne konotacje alkoholu w społeczeństwie – zwłaszcza u ludzi, którzy piją więcej i należą do grup podwyższonego ryzyka. Dla nich picie alkoholu jest częścią tożsamości i stylu życia do tego stopnia, że kwestionowanie tego zachowania spotyka się z silnymi reakcjami obronnymi, odrzuceniem, a nawet kategorycznym wypieraniem się.

Oto dziewięć typów alkoholowych osobowości:

- "Odstresowujący się" spożywają alkohol, by odzyskać kontrolę nad swoim życiem i uspokoić się. Często są to kobiety i mężczyźni z klasy średniej.

- "Konformiści" spełniają swoją potrzebę przynależności i szukają w życiu rutyny. Są to zwykle mężczyźni w wieku 45-59 lat wykonujący prace fizyczne lub biurowe.

- "Znudzeni" piją alkohol, by zabić czas, szukają stymulacji, żeby ożywić monotonię życia. Alkohol dodaje im otuchy i zapewnia poczucie bezpieczeństwa.

- "Depresyjni" to ludzie w różnym wieku, obojga płci i z różnych grup socjoekonomicznych. Pragną pocieszenia, poczucia pewności siebie i bezpieczeństwa.

- "Utrwalającym więzi" zależy głównie na utrzymywaniu kontaktu z bliskimi im ludźmi.

- "Towarzyscy" motywowani są potrzebą przynależności. Zwykle są to mężczyźni i kobiety z klasy niższej średniej, którzy piją w dużych grupach koleżeńskich.

- "Hedoniści" poszukują stymulacji i piją, by pozbyć się zahamowań. Często są to rozwiedzieni ludzie mający dorosłe dzieci, którzy pragną się wyróżniać z tłumu.

- "Macho" spędzają większość wolnego czasu w pubach. To mężczyźni w różnym wieku lubiący zwracać na siebie uwagę.

- Ludzie "na krawędzi uzależnienia" uważają pub za swój drugi dom. Odwiedzają go w ciągu dnia i wieczorem, w dni powszednie i w weekend, pijąc szybko i często.


Ministerstwo uruchomi próbną kampanię informacyjną w północno-zachodniej Anglii, by przekonać osoby nadużywające alkoholu do ograniczenia jego spożycia. Jej elementem będą pakiety samopomocowe, dostępne w internecie i drukowane, instruujące jak wyliczyć medyczne ryzyko związane z różnymi poziomami spożycia alkoholu. Narzędzie sieciowe DrinkCheck dostępne będzie na stronie www.nhs.uk/units.

Minister zdrowia publicznego Dawn Primarolo mówi – Pilotaż już w pierwszym roku pomoże ograniczyć picie nawet czterem tysiącom osób."

The Guardian
http://wiadomosci.onet.pl/1508930,242,1,alkoholowe_osobowosci,kioskart.html

Brak komentarzy: